Visitor Counter by Digits

Blog

Geschichte eines Trabis

Posted by dan022 at April 17, 2007 1:15pm
Hells Angels a Trabant - to by mě nikdy  nenapadlo si dát dohromady!  A přece. Jde o dva úplně protikladné světy, přesto mají jednu věc společnou: dobu, v níž se odehrál jejich vznik a existence. Přestože Sachsenringské závody byly v roce 1990 uzavřeny jakožto slepá ulička automobilového průmyslu (bakelitová karoserie a ještě k tomu dvoutakt? Pche!), dnes se stala bývalá lidová vozítka NDR kultem. Nejrůznější přestavby a srazy jsou dnes masovým hnutím - především v Německu, kde na bývalé východní polovině zavládla po euforii znovuspojení a ekonomické frustraci nostalgie po všem dobrém z DDR - tzv. Ost-algia (viz velmi dobře např ve filmu Good bye Lenin). A proto je znovuvzkříšení Trabantů a Trabi-kult možná živý víc, než přetrvávající existence a kult HA, k němuž se - jak to bývá u každého, i toho nejlepšího, hnutí či náboženství - nabaluje spousta snobů (ekonomických i lifestylových). Paradoxně současné hnutí trabantích fandů je obdobně kreativní, jako byli motorkáři HA ve svých prapočátcích. S trochou nadsázky by se dalo říct, že přestavby a modifikace Trabantů jsou podobné jako počátek vzniku chopperů (HA např používali pochromované nohy z kancelářských židlí, které prostě jednoduše uřízli a pak použili jako dnes známá vysoká řídítka atp.) O HA (resp. Sony bargerovi) je článek v blogu níže. O autenticitě Sonnyho Bargera není pochyb (odkaz na jeho stránky najdete v links). Stejně autentický je ovšem i příběh nemilovaného a vysmívaného trabiho. Díky péči našich fandů v českém Trabant klubu se můžete více dozvědět o tomto skvělém vozítku na www.trabant.cz. Kdo vládně němčinou, neváhejte mrknout na stránky www.trabi-welt.de. Musím ale uznat, že se mi ty české líbí víc. Řešení opovrhované duroplastové karoserie je unikátní. Navíc vzniklo v době studené války a tedy hospodářského embarga (vývozu kovu/plechů na východ) a náhradní materiál měl vlastně velice zajímavé vlastnosti (nehledě na pozdější "posmrtné" uznání zvýšené bezpečnosti při crash-testech). Ostatně doba se mění a i my dnes kupujeme nová auta s čím dále vyšším podílem plastů. "No ni?" :-) 

Comments